ingen respekt

Det började med att tre väninnor gick ut på Grand hotel för att äta en bit mat, umgås och ha trevligt. En lärare, en tandsköterska och en studerande.

- Efteråt satte sig vår väninna utanför hotellet på en trappa och väntade på taxi då polisen körde fram och sa att hon skulle flytta på sig. Det var en ung manlig polis med aggressiv ton. Jag sa till honom att lugna ner sig och då sa han: "om du inte försvinner åker du in". Jag började promenera hem då jag hörde att någon skrek att polisen tänker sätta in vår väninna i fyllecell. Hon är en mönstermedborgare, en lärare som aldrig ens haft fortkörningsböter, säger Anna.

Tre kvinnor i celler
Anna försökte få kontakt med polisen för att berätta att de ville gå hem. Då blev hon nedslängd på asfalten. Polismannen satte ett knä i ryggen på henne och vred om hennes arm så hon tappade andan.

- En man sa till en polis, du får ju lugna ner din kollega, det behöver inte gå så vilt till. Då sa polismannen "om du inte backar och håller käften så får du också följa med in. "I polisbilen satte sig en polisman bredvid mig, placerade sin fot på förarsätet och tog all sin kraft och "mosade" in mig i hörnet samtidigt som han gallskrek "är du lugn nu".

Hon säger att hon inte var märkbart berusad och bad om att få göra ett utandningsprov för att bevisa det, men nekades. I stället fördes hon in i en cell, där hon fick tillbringa natten med svår värk i knäet.

- Jag trodde min knäskål var krossad och bad om att få komma till sjukhus. Jag fick ringa i 1,5 timme innan någon kom och då sa vakten att visserligen kan du få alvedon men "det är väl morfin du är ute efter".

Skrapsår, blåmärken, svullnader
Eva berättar att hon uppmanades att följa med för att lämna ett vittnesmål.

- Jag gjorde absolut inget olämpligt, sa ingenting. På polisstationen frågade jag en kvinnlig polis om det var något mer jag kunde göra. Då kom en ung manlig polis och sa "att hon ska också in" och jag blev kastad i en cell.

Kvinnorna visar skrapsår, blåmärken och svullnader på ben och armar. Byxor blev söndertrasade och kvinnorna förstår inte varför de manliga poliserna utövade sådant våld mot dem.

- Vi är 160 långa. Det var övergrepp, misshandel, förnedring. Det var så orealistiskt, man trodde man befann sig i en polisstat och inte i Gällivare.

- Polisen måste korrigeras i sin tjänsteutövning, det får inte gå till så här. Ingen av oss gjorde motstånd, men vi brottades ner som trasdockor. Jag uppfattade att den kvinnliga polisen tyckte det var fel. Poliserna ska skydda oss från våld, inte utsätta oss för våld. Nu har jag anmält det här, men med tanke på att det är poliser har man inte stor chans.

"Kränkta och chockade"
- Nu har poliserna anmält oss, för respektlöshet mot uniform och hot. Jag sade, i tumultet, att jag önskade att polisen var död. Jag har aldrig i hela mitt liv blivit så kränkt och misshandlad. Jag kände mig bokstavligen våldtagen och hade dödsångest. I detta läge, utsatt för polisens aggression och fysiska våldshandlingar är det en mänsklig reaktion. Jag drabbades av panik. Mellan mina egna skrik av ren smärta och fullständig förnedring uttalade jag detta. Det här är den mest fruktansvärda kväll jag varit med om i hela mitt liv och vi är alla mycket chockade över polisens beteende och tydliga övervåld, säger Eva.


ärligt talat så har jag aldrig haft någon respekt för polisen i gällivare, jag tycker dom gör ett skit jobb. jag kan inte lita på dom som man borde kunna göra. jag har dåliga erfarenheter av poliser, väldigt dåliga. jag kan absolut inte lita på att dom kommer ifall jag nånsin skulle ringa och behöva dom. polisen här i gällivare borde verkligen lära sig att sköta sitt jobb och göra de dom ska. dom jagar moppepojkar istället för att ta tag i alla droger som finns här. dom prioriterar helt felt och dom tror att dom kan göra och bete sig precis som dom vill bara för att dom "bestämmer". jag säger bara fuck snuten



Kommentarer
lil' babustyle - foto, vardag & Akons musik i fokus

sv: Härligt! bara bra här med :D

tack så mycket!! :D

2011-10-07 @ 16:42:34
URL: http://babustyle.blogg.se/
Madde

Dom är SKITSTÖVLAR hela bunten ingen av dom kan göra sitt jobb de enda dom kan är att anklaga, trakasera och misshandla folk

2011-10-07 @ 21:25:21


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0