varför så bråttom ?

kan inte förstå varför vissa föräldrar har sä bråttom med allt som gäller deras barn, dom ska sova i egen säng direkt, sen ska dom sova i helt eget rum från 3 månader för att vänja sig, sen ska dom sluta med tutte som är derad trygghet. vad kommer snart, vid 6 månader ska ungen potttränas och sluta med blöja ? eller kanske rentav kunna sitta på toa själv ? skippa pottan vettja. men vem är jag att dömma ? alla gör ju på sitt sätt men jag kan tycka att de är lite väl varför ska barnet sova i eget rum så tidigt ? vad gör de om han/hon sover i föräldrarnas sovrum ? jag hade Novalie i våran säng till hon var 4 månader för att jag ammade på nätterna. När jag slutade amma och började ge flaska började hon sova i egen säng främst för att både hon och vi sov bäst så. mange var rädd att rulla över henne och de blev trångt och varmt. annars hade jag mer än gärna haft henne längre i våran säng.

ja de jag ville få sagt var att jag fick höra från många håll varför jag har henne i våran säng "du kommer få ett helvete när du ska lära hon att sova i spjälsängen" osv. alla gör som dom vill, man behöver inte låta barnet sova från dag 1 i egen säng. dom behöver närhet och värme. och de här att sätta dom i eget rum så tidigt hade jag aldrig gjort. trygghet behöver dom ju framför allt.. ja som sagt alla gör som dom vill. men de här är min åsikt :)


Kommentarer
T

Tycker att barnet ska sova där det sover bäst, alltså är det olika från barn till barn. Oftast brukar det ske naturligt att få barnet i egen säng, de rör ju sig ganska så mkt när de blir äldre och blir störd av föräldrarna. Samma är det med att ha barnet i eget rum, barnet kan ju bli störd av att föräldrarna lägger sig senare eller tittar film i sovrummet osv så det helt enkelt sover bäst i eget rum, handlar ju bara om att det passar ens eget barn bäst och som du vet så känner ju oftast föräldrarna sitt eget barn allra bäst. Men att säga åt någon annan vars deras barn ska sova tycker jag bara är dumt, är upp till var och en att bestämma själv och då menar jag alltså att om man vill samsova ska man göra det och vill man inte så ska man inte göra det.:)

2013-10-17 @ 12:17:25
Matilda

Vi har slutat med napp eftersom det är ett rejält störningsmoment under natten för Mollie. Hon vaknade hur många gånger som helst på en natt och nu efter vi tagit bort den så sover hon hela natten. Det är helt fantastiskt!! Sen kom det rätt naturligt också då hon inte ville ha den många gånger heller. Sugbehovet försvinner vid 3 månader tydligen.

Hon sover också i eget rum nu då hon är ganska lättväckt, speciellt när F's alarm ringer klockan 5 varje morgon ;)

Men att folk "tvingar" sina barn på 2 månader att ligga i egen säng trots de inte vill är helt stört enligt mig. Mollie sov dock bäst i sin säng och då slapp både jag och F oroa oss över att rulla över henne.

Men jag håller med dig, varför ha så bråttom? Ta vara på tiden när de är små, för sen kommer man bara sakna det. :)

2013-10-17 @ 12:48:03
URL: http://matildaraty.vimedbarn.se


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0